Azonnali Fizetési Rendszer
Mit kell tudni az Azonnali Fizetési Rendszerről?
Az Azonnali Fizetési Rendszer vagy röviden AFR egy új bankközi elszámolási rendszer, amely lehetővé teszi, hogy 2020. március 2-től az ügyfelek
- legfeljebb 10 millió forintig
- elektronikus csatornán indított,
- nem értéknapos átutalási és átvezetési megbízásai
- az év minden napján a nap 24 órájában 5 másodperc alatt teljesüljenek.
Ezen kívül a szolgáltatás keretein belül lehetőség van arra, hogy a kedvezményezett számára úgynevezett másodlagos számlaazonosító – például mobiltelefonszám vagy e-mail cím – megadásával indítsunk átutalási megbízásokat.
2020. március 2-től az Azonnali Fizetési Rendszer szolgáltatás keretein belül lehetőség van arra, hogy a kedvezményezett számára úgynevezett másodlagos számlaazonosító – mobiltelefonszám, e-mail cím, adóazonosító jel vagy adószám – megadásával indítsunk átutalási megbízásokat. Ehhez a másodlagos számlaazonosítót először regisztrálni kell. 2020. május 15-től lakossági számlák esetében a bankszámla felett önálló rendelkezési joggal bíró számlatulajdonosok, céges számlák esetében pedig az önálló cégjegyző számlatulajdonosok ide kattintva saját mobiltelefonszámuk mellett már e-mail címüket is regisztrálhatják másodlagos számlaazonosítóként. Mindkét esetben elektronikus csatorna szerződéssel (CIB Bank Mobilalkalmazás, CIB Bank Online és CIB Internet Bank) is rendelkezniük kell a számlatulajdonosoknak. Amennyiben böngészőjének nyelvi beállítása magyar, a regisztrációs felületet magyarul, minden más esetben angol nyelven éri el.
A forint számláról forint összegben indított konverziós átutalási megbízásra is az azonnali átutalási megbízás feltételei vonatkoznak, tehát maximum 10 millió forintig a megbízás néhány másodperc alatt teljesül, amennyiben minden egyéb feltételnek megfelel az átutalás.
Fontos változás azonban, hogy a banki órarendben meghirdetett időn kívül (azaz a hétköznapi munkanap 16:00 órától, illetve szombati munkanap 14:00 órától a következő munkanap 08:00-ig terjedő időszakban) a forint számla terhére forint összegben megadott átváltási megbízások egy új végrehajtási árfolyamon, az AFR üzemidőn kívüli árfolyamon kerülnek teljesítésre.
Ez az új árfolyam vonatkozik a banki órarendben meghirdetett időn túl devizaszámlára beérkező azonnali utalásokra is.
Kérjük, az árfolyamot ellenőrizze bankunk honlapján a megbízás végrehajtása előtt!
Az átutalási (és saját számlák között átvezetési) megbízások akkor teljesülnek az Azonnali Fizetési Rendszerben, ha megfelelnek az alábbi feltételeknek:
- Elektronikus csatornán (többek között CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB Bank Online-on, CIB Internet Bankon, CIB TPP csatornán, Business Terminálon vagy CIB Business Online-on) indítják. A pontos felsorolást a vonatkozó üzletszabályzatok tartalmazzák.
- Forint fizetési számla terhére történik a tranzakció.
- Maximum 10 millió forint összegű.
- A tranzakció devizaneme forint.
- Nem értéknapos megbízások.
- A nem fogyasztónak minősülő ügyfelek (azaz az egyéni vállalkozók, illetve a társas vállalkozások) által indított elektronikus csatornákon nem kötegben indított eseti forint átutalási megbízások.
- A bankfiókban vagy CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton keresztül indított eseti forint átutalási megbízások.
- Az elektronikus csatornákon (többek között CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB Bank Online-on, CIB Internet Bankon, CIB TPP-n, Business Terminálon vagy CIB Business Online-on) megadott 10 millió forint feletti eseti forint átutalási megbízások. (Az AFR-rel érintett csatornák pontos felsorolását a vonatkozó üzletszabályzatok tartalmazzák.)
- Az értéknapos, a rendszeres átutalási és a csoportos beszedési megbízások.
- A nem fogyasztónak minősülő ügyfelek (azaz az egyéni vállalkozók, illetve a társas vállalkozások) által indított elektronikus csatornákon kötegben indított eseti forint átutalási megbízások.
Ezek a tranzakciók a jelenleg is működő napközbeni elszámolási rendszerben teljesülnek.
A megbízás a szokott módon, eseti átutalásként indítható az 1) pontban felsorolt elektronikus csatornákon.
A tranzakció 2020. március 2-től automatikusan az Azonnali Fizetési Rendszerben teljesül, ha megfelel a fent részletezett elvárásoknak.
Nincs szükség semmilyen előzetes beállításra vagy szerződéskötésre.
Fontos, hogy ez nem egy választható opció, a feltételeknek megfelelő megbízások automatikusan az AFR-ben teljesülnek.
Az Azonnali Fizetési Rendszerben a megbízások a rögzítést és sikeres aláírást követően öt másodpercen belül eljutnak a kedvezményezett bankjához.
A kedvezményezett bankja ezután az átutalt összeget haladéktalanul jóváírja a kedvezményezett számláján, így az azonnal felhasználható lesz.
A tranzakció végrehajtására maximum 20 másodperc áll rendelkezésre, amennyiben bármely oknál fogva a tranzakció időtartama meghaladja a 20 másodpercet, a megbízás visszautasításra kerül.
A bankon belüli saját számlák közti azonnali átutalási megbízások (azaz az átvezetések) teljesítése is a fenti határidők szerint történik.
A tranzakció nem teljesítéséről minden esetben azonnal visszajelzést küldünk a kezdeményező ügyfelünk részére a megbízás megadásának helyén (azaz az adott elektronikus csatornán).
Fontos, hogy fedezethiány esetén a tranzakciók azonnal visszautasításra kerülnek.
Nem, az AFR-ben teljesülő tranzakciók ugyanolyan díjazás mellett vehetők igénybe, mint a nem azonnalinak minősülők.
Az azonnali átutalási megbízások visszaigazolásán a tranzakció azonosítója IG3-mal kezdődik.
Az azonnali átutalási megbízások először várakozó/függő státuszt kapnak, és összegük az egyenlegből blokkolásra kerül, azaz csökkentik az elérhető egyenleget.
A megbízás úgynevezett végstátuszt abban az esetben kap, ha a kedvezményezett bankjától megérkezett a válasz, hogy a megbízás sikeres, ekkor az átutalás összege terhelődik a számlán.
Ha bármilyen oknál fogva a kedvezményezett bankjától az a válasz érkezik, hogy a tranzakció sikertelen (pl. a kedvezményezett számla lezárt számla), a megbízás elutasításra kerül, és az elérhető egyenleg az eredeti összegre visszaáll, a számlatörténetben pedig a megbízás nem lesz könyvelve.
A CIB Bank Mobilalkalmazáson és a CIB Bank Online internetbankban indított tranzakciók esetén a Megbízások/Megbízás lista menüben a megbízás először a függő tételek közé kerül, majd a végstátusz alapján kerül át a teljesített vagy nem teljesült tételek közé. A tranzakciólistában kizárólag a sikeres végstátuszú, könyvelt tételek láthatók.
A CIB Internet Bank esetén a tranzakció a befogadott, nem könyvelt kategóriába kerül. Sikeres végstátusz esetén a megbízás összege a számlatörténetben lekérdezhető. Sikertelen tranzakció esetén az elérhető egyenleg az eredeti lesz, a számlatörténetben nem látható könyvelés, a postaládába pedig a nem teljesült tételről a visszautasítás okát is tartalmazó üzenetet küldünk.
A Business Terminál esetében a bankba küldött megbízás ‘Feldolgozás alatt’ státuszt kap, amely frissítésre kerül sikeres (‘Könyvelt’), vagy sikertelen (‘Elutasított’) végstátuszra a kedvezményezett bankjától kapott választól függően. A megbízások aktuális állapota megtekinthető a ’Forint utalás/Tétel állapot’ lapon.
A CIB Business Online esetében a sikeresen bankba küldött megbízás ‘Foglalásban’ státuszt kap, amely frissítésre kerül sikeres (‘Könyvelt’), vagy sikertelen (‘Visszautasított’) végstátuszra a kedvezményezett bankjától kapott választól függően. A megbízások aktuális státusza lekérdezhető a ’Bankba küldött csomagok’ és a ’Bankba küldött megbízások’ menüpontokban.
Igen, a forint számláról forint összegben indított konverziós átutalási megbízásra is az azonnali átutalási megbízás feltételei vonatkoznak, tehát maximum 10 millió forintig a megbízás néhány másodperc alatt teljesül, amennyiben minden egyéb feltételnek megfelel az átutalás.
Fontos változás azonban, hogy a banki órarendben meghirdetett időn kívül (azaz a hétköznapi munkanap 16:00 órától, illetve szombati munkanap 14:00 órától a következő munkanap legkésőbb 08:30-ig terjedő időszakban) a forint számla terhére forint összegben megadott átváltási megbízások egy új végrehajtási árfolyamon, az AFR üzemidőn kívüli árfolyamon kerülnek teljesítésre.
Ez az új árfolyam vonatkozik a banki órarendben meghirdetett időn túl devizaszámlára beérkező azonnali utalásokra is.
Kérjük, az árfolyamot ellenőrizze bankunk honlapján a megbízás végrehajtása előtt!
A fogyasztó (természetes személy) által kötegben indított eseti forint átutalási megbízás igen, amennyiben megfelel az egyéb feltéteknek.
Az egyéni vállalkozók, társas vállalkozások által elektronikus csatornákon kötegben indított eseti forint átutalási megbízások nem számítanak azonnali átutalási megbízásnak.
A számlatulajdonos fizetési számlájának azonosítására a jelenleg használt egyedi pénzforgalmi jelzőszám (GIRO számlaszám) mellett az Azonnali Fizetési Rendszerben úgynevezett másodlagos számlaazonosítót, azaz mobiltelefonszámot, e-mail címet, adóazonosító jelet vagy adószámot is lehet használni.
- Másodlagos számlaazonosító lehet:
- EGT-államra, mint földrajzi területre utaló országkódot tartalmazó mobiltelefonszám (pl. +36 30 1234567).
- E-mail cím.
- Fogyasztók esetében az állami adó- és vámhatóság által megállapított, tízjegyű számból álló adóazonosító jel.
- Egyéni vállalkozók, illetve társas vállalkozások esetében az állami adó- és vámhatóság által megállapított 8 vagy 11 számjegyből álló adószám.
Fontos, hogy a másodlagos számlaazonosítót először regisztrálni kell ahhoz, hogy használni lehessen. Lakossági számlák esetében a bankszámla felett önálló rendelkezési joggal bíró számlatulajdonosok, céges számlák esetében pedig az önálló cégjegyző számlatulajdonosok ide kattintva saját mobiltelefonszámuk mellett már e-mail címüket is regisztrálhatják másodlagos számlaazonosítóként.
Az online regisztrációhoz először be kell lépni a regisztrációs felületre a CIB Bank Mobilalkalmazás, a CIB Bank Online vagy a CIB Internet Bank esetén használt ügyfélazonosítóval és a CIB Bank Mobilalkalmazás részét képező #withKEY token vagy a CIB Hard Token által generált egyedi jelszóval. Belépés után kiválaszthatja, hogy mely bankszámlájához kívánja mobilszámát, illetve e-mail címét másodlagos számlaazonosítóként regisztrálni. A megadott mobiltelefonszámra, illetve e-mail címre egy egyszer használatos kódot küldünk, amelyet a regisztrációs felületen meg kell adnia a regisztráció véglegesítéséhez. Sikeres egyszer használatos kód megadás után a megjelenő visszaigazoló oldalon tájékoztatjuk a regisztráció sikerességéről.
Bankfiókban másodlagos számlaazonosító regisztrációra számlatulajdonos és a rendelkező személyek egyaránt jogosultak. A másodlagos számlaazonosítót regisztráló személynek jogosultnak kell lennie a másodlagos számlaazonosító használatára, mely jogosultságot a bank ellenőriz.
Egy fizetési számlához több másodlagos számlaazonosító is hozzárendelhető, tehát ugyanahhoz a bankszámlához megadható pl. egy e-mail cím és egy mobiltelefonszám is.
Fontos, hogy egy másodlagos számlaazonosító az egyedi jellege miatt az Azonnali Fizetési Rendszer központi adatbázisában egyszer szerepelhet, azaz ugyanaz az e-mail cím nem adható meg egyidejűleg több bankszámlához. Ennek megfelelően a másodlagos számlaazonosító regisztrációjakor annak egyedisége ellenőrzésre kerül. Amennyiben a másodlagos számlaazonosító korábban már regisztrálásra került egy másik bankszámlához, az az új regisztrációval egyidejűleg automatikusan törlésre kerül.
Amennyiben megváltozott a fizetési számlájához rendelt másodlagos számlaazonosítója (pl. új mobiltelefonszámot kapott), bármely bankfiókunkban törölheti meglévő regisztrációját, és megadhatja az újat.
A másodlagos számlaazonosítók érvényeségi ideje a regisztrációtól számított egy év. A lejárat előtt legalább 30 nappal értesítjük, hogy regisztrációjának éves hosszabbítása szükséges. Amennyiben a lejárati időpontig nem történik meg a másodlagos számlaazonosító regisztráció éves megerősítése, a másodlagos azonosítót töröljük.
Másodlagos számlaazonosítóra csak az azonnali átutalási megbízás feltételeinek megfelelő átutalás indítható.
Az azonnali fizetési rendszerben a műveletek indításához kapcsolódóan „fizetési kérelem” üzenetek küldhetők és fogadhatók.
Ezek lényege, hogy a kedvezményezett a tranzakciót indító (fizető) félnél azonnali átutalási megbízást kezdeményezhet a művelet teljesítéséhez szükséges információk megküldésével (pl. összeg, fizető fél bankszámlaszámát azonosító adatok, fizetési kérelem érvényességi ideje).
A fizetési kérelem a benyújtást követően két hónapig érvényes.
A CIB Banknál 2020. március 2-től még nem lesz elérhető a fizetési kérelem szolgáltatás, de a későbbiekben tervezzük annak bevezetését.
Az átutalási (és saját számlák között átvezetési) megbízások akkor teljesülnek az Azonnali Fizetési Rendszerben, ha az alábbi feltételeknek felelnek meg:
- Elektronikus csatornán (többek között CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB Bank Online-on, CIB Internet Bankon, CIB TPP csatornán, Business Terminálon vagy CIB Business Online-on) indítják. A pontos felsorolást a vonatkozó üzletszabályzatok tartalmazzák.
- Forint fizetési számla terhére történik a tranzakció.
- Maximum 10 millió forint összegű.
- A tranzakció devizaneme forint.
- Nem értéknapos megbízások.
- A benyújtás nem kötegenként történik (kizárólag egy forintátutalási megbízás kerül egyidejűleg beküldésre a bankba).
A fenti feltételeknek megfelelő bankon belüli átutalások azonnali átutalásként teljesülnek abban az esetben is, ha a kedvezményezett deviza bankszámlaszámára indították.
Ha a fogyasztónak nem minősülő ügyfelek (egyéni vállalkozók és társas vállalkozások) által elektronikus csatornán megadott forintátutalási megbízásokat az ügyfelek egyesével csomagba helyezik, és ezen csomagokat küldik egyidejűleg a bankba, egyszerre egynél több csomag bankba küldése is kötegnek minősül, és nem teljesíthető azonnali átutalásként.
- A bankfiókban vagy CIB24 telefonos ügyfélszolgálaton keresztül indított eseti forintátutalási megbízások.
- Az elektronikus csatornákon (CIB Bank Mobilalkalmazáson, CIB Bank Online-on, CIB Internet Bankon, CIB TPP-n, Business Terminálon vagy CIB Business Online-on) megadott 10 millió forint feletti eseti forintátutalási megbízások. (Az AFR-rel érintett csatornák pontos felsorolását a vonatkozó üzletszabályzatok tartalmazzák.)
- Az értéknapos, a rendszeres, a csoportos átutalási és beszedési megbízások.
- A külföldi bankszámlára indított forintátutalási megbízás.
- Továbbá a fogyasztónak nem minősülő ügyfelek (egyéni vállalkozók és társas vállalkozások) által elektronikus csatornán megadott átutalási megbízások, ha a csomagokban található tételek egyébként megfelelnek a fent felsorol feltételeknek, akkor sem, ha
- egy csomagban több – akár egyenként 10 000 000 forint alatti – megbízás található, vagy
- az ügyfél több – egyenként az azonnali átutalási megbízás feltételeinek megfelelő – egytételes belföldi forintátutalási vagy forintátvezetési csomagot küld bankba egyidejűleg Business Terminál vagy CIB Business Online csatorna igénybevételével.
Ezek a tranzakciók a jelenleg is működő napközbeni elszámolási rendszerben (ún. IG2-es rendszerben) teljesülnek.
A fogyasztó (természetes személy) által kötegben indított eseti forintátutalási megbízás igen, ha megfelel az egyéb feltéteknek.
Az egyéni vállalkozók, társas vállalkozások által elektronikus csatornákon kötegben indított eseti forintátutalási megbízások nem számítanak azonnali átutalási megbízásnak. Nem AFR átutalásként teljesül a tétel, ha a vállalati ügyfél egyidejűleg több egytételes átutalási vagy átvezetési megbízási köteget küld be a bankba, vagy egyidejűleg egynél több átutalási megbízást hagy jóvá Business Terminál vagy a CIB Business Online csatorna igénybevételével.
A megbízás a szokott módon, eseti átutalásként indítható az 1) pontban felsorolt elektronikus csatornákon. A tranzakció 2020. március 2-től automatikusan az Azonnali Fizetési Rendszerben teljesül, ha megfelel a fent részletezett elvárásoknak. Nincs szükség semmilyen előzetes beállításra vagy szerződéskötésre. Fontos, hogy ez nem egy választható opció, a feltételeknek megfelelő megbízások automatikusan az AFR-ben teljesülnek.
Az Azonnali Fizetési Rendszerben a megbízások a rögzítést és sikeres aláírást követően öt másodpercen belül eljutnak a kedvezményezett bankjához. A kedvezményezett bankja ezután az átutalt összeget haladéktalanul jóváírja a kedvezményezett számláján, így az azonnal felhasználható lesz. A tranzakció végrehajtására maximum 20 másodperc áll rendelkezésre. Ha bármely oknál fogva a tranzakció időtartama meghaladja a 20 másodpercet, a megbízás visszautasításra kerül. A bankon belüli saját számlák közti azonnali átutalási megbízások (azaz az átvezetések) teljesítése is a fenti határidők szerint történik.
A tranzakció nem teljesítéséről minden esetben azonnal visszajelzést küldünk a kezdeményező ügyfelünk részére a megbízás megadásának helyén (azaz az adott elektronikus csatornán). Fontos, hogy fedezethiány esetén a tranzakciók azonnal visszautasításra kerülnek.
Nem, az AFR-ben teljesülő tranzakciók ugyanolyan díjazás mellett vehetők igénybe, mint a nem azonnalinak minősülők.
Az azonnali átutalási megbízások visszaigazolásán a tranzakció azonosítója IG3-mal kezdődik. Az azonnali átutalási megbízások először várakozó/függő státuszt kapnak, és összegük az egyenlegből blokkolásra kerül, azaz csökkentik az elérhető egyenleget. A megbízás úgynevezett végstátuszt akkor kap, ha a kedvezményezett bankjától megérkezett a válasz, hogy a megbízás sikeres, ekkor az átutalás összege terhelődik a számlán. Ha bármilyen oknál fogva a kedvezményezett bankjától az a válasz érkezik, hogy a tranzakció sikertelen (pl. a kedvezményezett számla lezárt számla), a megbízás elutasításra kerül, és az elérhető egyenleg az eredeti összegre visszaáll, a számlatörténetben pedig a megbízás nem lesz könyvelve.
A CIB Bank Mobilalkalmazáson és a CIB Bank Online internetbankban indított tranzakciók esetén a Megbízások/Megbízás lista menüben a megbízás először a függő tételek közé kerül, majd a végstátusz alapján kerül át a teljesített vagy nem teljesült tételek közé. A tranzakciólistában kizárólag a sikeres végstátuszú, könyvelt tételek láthatók.
A CIB Internet Bank esetén a tranzakció a befogadott, nem könyvelt kategóriába kerül. Sikeres végstátusz esetén a megbízás összege a számlatörténetben lekérdezhető. Sikertelen tranzakció esetén az elérhető egyenleg az eredeti lesz, a számlatörténetben nem látható könyvelés, a postaládába pedig a nem teljesült tételről a visszautasítás okát is tartalmazó üzenetet küldünk.
A Business Terminál esetében a bankba küldött megbízás ‘Feldolgozás alatt’ státuszt kap, amely frissítésre kerül sikeres (‘Könyvelt’), vagy sikertelen (‘Elutasított’) végstátuszra a kedvezményezett bankjától kapott választól függően. A megbízások aktuális állapota megtekinthető a ’Forintutalás/Tétel állapot’ lapon.
A CIB Business Online esetében a sikeresen bankba küldött megbízás ‘Foglalásban’ státuszt kap, amely frissítésre kerül sikeres (‘Könyvelt’), vagy sikertelen (‘Visszautasított’) végstátuszra a kedvezményezett bankjától kapott választól függően. A megbízások aktuális státusza lekérdezhető a ’Bankba küldött csomagok’ és a ’Bankba küldött megbízások’ menüpontokban.
Az AFR miatt új tranzakciókódokat vezettünk be. A Bank az új kódokat tartalmazó dokumentumot – az ügyfél által használt elektronikus csatornán keresztül – üzenetben küldi el a felhasználónak, és elérhető a termék weboldalán is.
Igen, a forintszámláról forintösszegben indított konverziós átutalási megbízásra is az azonnali átutalási megbízás feltételei vonatkoznak, tehát maximum 10 millió forintig a megbízás néhány másodperc alatt teljesül, ha minden AFR követelménynek megfelel az átutalás.
Fontos változás azonban, hogy a banki órarendben meghirdetett időn kívül (azaz a hétköznapi munkanap 16:00 órától, illetve szombati munkanap 14:00 órától a következő munkanap legkésőbb 08:30-ig terjedő időszakban) a forint számla terhére forint összegben megadott átváltási megbízások egy új végrehajtási árfolyamon, az AFR üzemidőn kívüli árfolyamon kerülnek teljesítésre.
Ez az új árfolyam vonatkozik a banki órarendben meghirdetett időn túl devizaszámlára is. Kérjük, az árfolyamot ellenőrizze bankunk honlapján az azonnali átutalási megbízás végrehajtása előtt!
Az azonnali átutalás feltételeinek megfelelő VIBER megbízások rögzítését és teljesítését 2020. március 2-től visszautasítjuk. Ezek a VIBER átutalások egyedi azonnali fizetési megbízással válthatók ki. Ez a változás kizárólag a társas vállalkozás Business Terminálon és CIB Business Online csatornán keresztül benyújtott tranzakcióit érinti.
A 10 millió Ft összeget meghaladó VIBER tételek feldolgozásában az AFR rendszer bevezetését követően sem lesz változás.
A számlatulajdonos fizetési számlájának azonosítására a jelenleg használat egyedi pénzforgalmi jelzőszám (GIRO számlaszám) mellett az Azonnali Fizetési Rendszerben úgynevezett másodlagos számlaazonosítót, azaz mobiltelefonszámot, e-mail címet, adóazonosító jelet vagy adószámot is lehet használni. Fontos, hogy a másodlagos számlaazonosítót először regisztrálni kell ahhoz, hogy használni lehessen. Ezt megteheti bármely bankfiókunkban.
Másodlagos számlaazonosító lehet:
- EGT-államra, mint földrajzi területre utaló országkódot tartalmazó mobiltelefonszám (pl. +36 30 1234567).
- E-mail cím.
- Fogyasztók esetében az állami adó- és vámhatóság által megállapított, tízjegyű számból álló adóazonosító jel.
- Egyéni vállalkozók, illetve társas vállalkozások esetében az állami adó- és vámhatóság által megállapított 8 vagy 11 számjegyből álló adószám.
Bankfiókban másodlagos számlaazonosító regisztrációra számlatulajdonos és a rendelkező személyek egyaránt jogosultak. A másodlagos számlaazonosítót regisztráló személynek jogosultnak kell lennie a másodlagos számlaazonosító használatára, mely jogosultságot a bank ellenőrzi.
Egy fizetési számlához több másodlagos számlaazonosító is hozzárendelhető, tehát ugyanahhoz a bankszámlához megadható pl. egy e-mail cím és egy telefonszám is.
Fontos, hogy egy másodlagos számlaazonosító az egyedi jellege miatt az Azonnali Fizetési Rendszer központi adatbázisában egyszer szerepelhet, azaz ugyanaz az e-mail cím nem adható meg egyidejűleg több bankszámlához. Ennek megfelelően a másodlagos számlaazonosító regisztrációjakor annak egyedisége ellenőrzésre kerül. Ha a másodlagos számlaazonosító korábban már regisztrálásra került egy másik bankszámlához, az az új regisztrációval egyidejűleg automatikusan törlésre kerül.
Ha megváltozott a fizetési számlájához rendelt másodlagos számlaazonosítója (pl. új mobiltelefonszámot kapott), bármely bankfiókunkban törölheti meglévő regisztrációját, és megadhatja az újat.
A másodlagos számlaazonosítók érvényeségi ideje a regisztrációtól számított egy év. A lejárat előtt legalább 30 nappal értesítjük, hogy regisztrációjának éves hosszabbítása szükséges. Ha a lejárati időpontig nem történik meg a másodlagos számlaazonosító regisztráció éves megerősítése, a másodlagos azonosítót töröljük.
Másodlagos számlaazonosítóra csak az azonnali átutalási megbízás feltételeinek megfelelő átutalás indítható.
Vállalati ügyfeleink számára 2020. március 20-tól elérhető a másodlagos számlaazonosítók kezelése a CIB Business Online-on. Itt regisztrálásra, lekérdezésre, módosításra, törlésre és a másodlagos számlaazonosító érvényességének meghosszabbítására is lehetőség van.
Az alábbi típusú másodlagos számlaazonosítók regisztrálhatók CIB Business Online-on:
- EGT-államra mint földrajzi területre utaló országkódot tartalmazó mobiltelefonszám,
- e-mail,
- magyar adószám.
Bankunk holnapján, ha ügyfelünk rendelkezik CIB Bank Mobilalkalmazás, CIB Bank Online vagy CIB Internet Bank szerződéssel, az önálló cégjegyző felhasználók saját mobiltelefonszámukat regisztrálhatják másodlagos számlaazonosítóként. Bankfiókban a számlatulajdonos és a rendelkező személyek is regisztrálhatnak másodlagos számlaazonosítót, ha jogosultak annak használatára. A jogosultságot a bank ellenőrzi.
Az azonnali fizetési rendszerben a műveletek indításához kapcsolódóan „fizetési kérelem” üzenetek küldhetők és fogadhatók. Ezek lényege, hogy a kedvezményezett a tranzakciót indító (fizető) félnél azonnali átutalási megbízást kezdeményezhet a művelet teljesítéséhez szükséges információk megküldésével (pl. összeg, fizető fél bankszámlaszámát azonosító adatok, fizetési kérelem érvényességi ideje). A fizetési kérelem a benyújtást követően két hónapig érvényes. A CIB Banknál 2020. március 2-től még nem elérhető a fizetési kérelem szolgáltatás, de a későbbiekben tervezzük annak bevezetését.