• Nincs találat

SANPAOLO OKTATÓPROGRAM

PÉNZÜGYI OKTATÓ/TÁJÉKOZTATÓ PROGRAM
„BEFEKTETETT ESZKÖZÖK”
BEFEKTETETT ESZKÖZÖK

BEFEKTETETT ESZKÖZÖK

A Pénzügyi eszközökről szóló adatlapokban és a „Mi az a pénzügyi piac?” c. videóban kiemelt figyelmet kap egy sor olyan, befektetési céllal megvásárolható pénzügyi termék, amely garantálja a hozamot a befektető számára.

02/08/2018

A befektetések azonban vállalatok esetében tágabb jelentéssel bírnak. Egyrészt a vállalat termelésbe befektetett eszközeit jelentik, másrészt azon lehetőségét, hogy bankhitelek vagy hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok kibocsátása révén finanszírozza saját működését. A beruházás célja mindkét esetben mindig a vagyoni gyarapodás. Egy vállalkozás esetében pedig a „vagyonnak” közvetlen hatása lehet az ország haladására, társadalmi fejlődésére.

Beruházás és vállalkozás
Egy vállalkozás olyan dolgokba ruház be, amelyek a tőkéjét termelékennyé teszik.
•    Tartós eszközökbe irányuló beruházások: ingatlanok, gépek és berendezések vásárlása... 
•    A gyártók esetében nyersanyagokra, a digitális szervezést és vállalatirányítást megkönnyítő szoftverekre, kutatásra és fejlesztésre, szabadalmak és licencek vásárlására irányuló beruházások... 
•    Beruházások mindenbe, ami ahhoz szükséges, hogy növeljék a vállalat ismertségét az adott térségben, és versenyképessé tegyék a piacon (márkák, reklám, társadalmi felelősségvállalási kezdeményezések...). 
•    A „humán tőkébe” történő beruházások, amelyekkel a vállalat a személyzet képzését, továbbképzését és oktatását támogatja. Az ország fejlődésének, haladásának jó fokmérője, hogy a vállalatok milyen arányban ruháznak be a humán tőke fejlesztésébe.

Humán tőke. A humán tőke a vállalatnál különböző pozíciókban dolgozó emberek összességét jelenti. Napjainkban már egyöntetűen a vállalatok egyik fő sikertényezőjének tekintik a munkaszervezésbe és a munkavállalók folyamatos képzésébe eszközölt beruházásokat, a szakmai fejlődés ösztönzését.

A beruházások finanszírozási forrásai
A vállalkozásoknak pénzre van szükségük a tevékenységük végzéséhez nélkülözhetetlen eszközök beszerzéséhez. Ehhez többféle forrásból is hozzájuthatnak.
Használhatják saját tőkéjüket, azaz a vállalkozó és a tagok által a vállalkozás alapításakor biztosított pénzügyi eszközöket.
Felhasználhatják az eredménytartalékot, azt a realizált nyereséget, amelyet a vállalat nem oszt fel teljes egészében a részvényesei között.
Biztosíthatják a finanszírozást a Pénzügyi eszközök adatlapon és a „Mi az a pénzügyi piac?” c. videóban ismertetett részvény- és kötvénykibocsátás útján.
Felvehetnek bankhiteleket. A vállalatokat megcélzó „üzleti” bankhitelek igen változatos formákban valósulhatnak meg: a különböző hitelprogramok célja a kis- és nagyvállalatok védelme és fejlesztése. A rövid távú (például a számlák kiegyenlítésére szolgáló folyószámlahitelek...), valamint a közép- és hosszú távú hitelek mellett a bankok tájékoztatást is nyújtanak a vállalatoknak ahhoz, hogy újabb lehetőségeket fedezhessenek fel a növekedésre, például külföldön, vagy ahhoz, hogy fejlesztéseik a teljes ellátási láncot érintsék, a kistermelőtől a nagy forgalmazóig. A vállalat és a bank garantálják egymás számára a hitel felhasználása révén megvalósuló sikert, és ezáltal saját növekedésüket!
A magánszemélyekhez hasonlóan a vállalatoknak is lehetőségük van arra, hogy digitális eszközökkel tájékozódjanak a legkényelmesebben elérhető finanszírozási források felől, és ilyen eszközök segítségével igényeljék a forrásokat. 

Startupok: új üzleti modell.
A startupok a vállalkozások új generációját alkotják: most induló, kis méretű, gyakran fiatalok által létrehozott, rendkívül innovatív és magas technológiai tartalommal rendelkező cégekről van szó. 
Az ő esetükben is érvényes, hogy a bankok nagyra értékelik az új, innovatív vállalkozásokat, és célzott pénzügyi szolgáltatásokkal támogatják őket, tanácsot adnak a cégalapításra készülő fiataloknak arra vonatkozóan, hogyan „adják el” magukat, ezenkívül összehozzák őket potenciális befektetőkkel. 
A startup céget indító magánszemélyeknek be kell mutatniuk a reménybeli befektetők számára az ötlet életképességét és a projekt konkrét meglétét, a pénzügyi megvalósíthatóságot és a befektetés megtérülésének előrejelzését. Éppen azért, mert egy ilyen vállalat még az út legelején tart, mindazok, akik startupba fektetnek be, azért tesznek így, mert felvállalják annak kockázatát, hogy a kezdeményezés kereskedelmileg és pénzügyileg sikeres lesz-e a későbbiekben.

Közös beruházások. A közösségi finanszírozás a vállalkozások, különösen a startupok támogatásának közösségi formája: a megfelelő online felületek előnyeit kihasználva elősegíti azt, hogy a (pl. a startupok részéről jelentkező) üzleti finanszírozás iránti kereslet és a készpénzfelesleggel rendelkező befektetni szándékozók egymásra találhassanak.

Egy szlovák példa
Egy vállalkozás újabb növekedési fázisba lépésének figyelemre méltó szlovák modellje az a pozsonyi startup, amely az Ecocapsulest, ezeket a bárhová szállítható kis házakat tervezte: a tiszta energiát termelő és esővizet szűrő épületek különböző felhasználási lehetőségeket nyújtanak, hegyi menedékháztól az elektromos autók töltőállomásáig sokféle célra alkalmazhatók. Egy startup vállalkozás fejlődésének következő lépcsőfoka a konszolidáció vagy scale-up, azaz a vállalat növekedése és terjeszkedése piac és forgalom tekintetében. 


További információ...
Az induló vállalkozások fordulhatnak bankokhoz, igénybe vehetnek közösségi finanszírozást vagy „inkubátorokat”, olyan fizikai vagy virtuális helyeket, amelyek az Európai Bizottság meghatározása szerint „felgyorsítják és módszeressé teszik az új vállalkozások létrehozásának folyamatát”.
A Financial Times Duna-völgynek, a Szilícium-völgy közép-európai megfelelőjének nevezte Pozsonyt, köszönhetően a számtalan ott induló startupnak, amelyek olyan területeken aktívak, mint a számítástechnikai biztonság, a mobil navigációs alkalmazások, a digitális játékok vagy a plazmavágási technológiák...

További információ...
Manapság a vállalatok már nem érhetik be kizárólag a költségekre és a bevételekre szorítkozó költségvetésekkel. Egy vállalkozásnak most már a térség, a környezet és a munkaerő összehasonlítását, mérlegelését is el kell végeznie, éves beszámolójában pedig figyelembe kell vennie ezeket az igényeket, és fenntarthatósági jelentéssé kell alakítania a beszámolót. Más szóval a vállalati stratégiának a jövőbeli fenntarthatóság érdekében össze kell tudnia egyeztetni pénzügyi célkitűzéseit a társadalmi és környezeti célkitűzésekkel. Szlovákiában ösztönzik a társadalmi felelősségvállalást: az adó 1,5%-a az államilag előírt minőségi követelményeknek megfelelő civil szervezeteknek nyújtott adományként fizethető be.

Segíthetünk?

Hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat!

CIB24 menütérkép
(+36 1) 4 242 242
9. Bankkártya tiltás
1. Azonosítás
Egyenleglekérdezés és számlainformáció
1 1
Regisztrációs kód igénylés és Digitális szolgáltatás
1 2
Megtakarítás és befektetés
1 3
Bankkártya aktiválás, kártyaügyintézés, mobilfizetés
1 4
Lízing
1 5
Hitelek
1 6
Biztosítás
1 7
2. Azonosítás nélkül
Bankkártya
2 1
Készpénzfelvétel bejelentés
2 2
Megtakarítás és befektetés
2 3
Digitális szolgátatások
2 4
Lízing
2 5
Hitel
2 6
Biztosítás
2 7
4. CIB termékkel nem rendelkező érdeklődők
Személyikölcsön, hitelkártya igénylés
4 1
Fedezetes hitelek
4 2
Új lakossági számla érdeklődés
4 3
Vállalati termékek
4 4
7. Moratórium

A CIB honlap sütiket használ, ezek segítségével tudjuk biztosítani a legjobb böngészési élményt. Az összes süti elfogadására kattintva, Ön beleegyezik, hogy a sütiket eltároljuk az eszközén. A sütik segítségével megkönnyítjük az oldalon a navigációt, és azokat az oldalhasználat elemzésére és marketing célokra használjuk fel. (Süti szabályzat)