• Nincs találat

Fenntarthatóság

Célunk, hogy „impact bank”-ká váljunk!

Miként tehetők a mindennapi tevékenységük szerves részeivé a környezeti, társadalmi és irányítási értékek, hogy ezzel is pozitív változást hozzanak az ügyfelek és a vállalati működés számára? - ezt a kérdést vizsgálták meg alaposabban az Intesa Sanpaolo vezetői egy közelmúltban rendezett webináriumon.

Giulia Rhodes

22/03/2021

„A fenntartható és inkluzív növekedés valódi motorjává kell válnunk, jobb lehetőségeket biztosítva a következő generációk számára” – mondta Marco Rottigni, az Intesa Sanpaolo nemzetközi leánybankokért felelős részlegének (ISBD) vezetője, amikor megnyitotta a közelmúltban tartott, a környezeti-társadalmi hatású banki tevékenységről, az „impact bankingről” szóló webináriumot. Mint hangsúlyozta, a COVID-járvány miatt még nagyobb hangsúlyt kap az a törekvés, hogy az Intesa Sanpaolo a világ környezeti-társadalmi hatású tevékenységet végző bankjává váljon, amelyet olyan globális trendek vezérelnek, mint a klímaválság, a népesség elöregedése és a digitalizáció.
A kerekasztal-beszélgetéshez a pénzintézet hét felső vezetője csatlakozott, akik különféle területeket vezetnek. Rottigni kifejtette, hogy nem csupán a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) értékeket a középpontba helyező szervezeti és üzleti modellek innovációjára irányuló stratégiák feltárása volt a cél, hanem az is, hogy rávilágítsanak arra a számos lehetőségre, amelyet ez a megközelítés kínál a banknak és az érdekelt feleknek.

"Az Intesa Sanpaolónak élére kell állnia ennek a folyamatnak. Újra reményt kell adnunk"

Marco Rottigni, az Intesa Sanpaolo nemzetközi leánybankokért felelős részlegének (ISBD) vezetője

Alessandro Dordolo, az ISBD divízió Emberi Erőforrások területének vezetője azzal kezdte, hogy rámutatott, a nemzetközi üzleti világban az ESG-elvek sikeres megvalósításához „glokális” megközelítésre van szükség – olyanra, amely egyszerre szerveződik központilag és a kiszolgált közösségek szintjén. Mint megjegyezte, ez a kultúra az elmúlt öt évben teljes átalakuláson ment át, a bankok közelebb kerültek az anyavállalathoz, az anyavállalat pedig a bankokhoz. Ezáltal nőtt a versenyképességük hiszen szervesen beépítik tevékenységükbe a társadalmi felelősségvállalás (CSR) gyakorlatát.
A vállalati világnak a sokszínűségre és befogadásra irányuló törekvéseivel kapcsolatban Dordolo rámutatott, hogy az előbbi hatalmas előnyei semmit sem érnének az utóbbi nélkül. „Aki befogadó szemléletű, az tisztában van az elő a befogadó szemléletet illetően az életkort is számításba kell venni:  lényeges az, hogy hogyan szólítjuk meg, hogyan vonjuk be a munkába a fiatalokat” – fejtette ki. Egyben óva intett attól a tendenciától, hogy az egyes vállalatok, szervezetek elszigetelten gondolkodjanak. „Nem tehetjük meg, hogy mindig kivárunk, hadd tegye meg más az első lépést. Fel kell vállalnunk az elsőséget” – tette hozzá Dordolo.

"A befogadás, az integráció kultúráját fel kell használnunk egy olyan holisztikusabb szemléletmód kialakításához, amely új lehetőségeket nyit meg"

Alessandro Dordolo, az ISBD divízió Emberi Erőforrások területének vezetője

Alessandro Dordolo, az ISBD divízió Emberi Erőforrások területének vezetője előadásában hangsúlyozta a közös célok kitűzésének fontosságát, és azt, hogy ne egyetlen gondolkodásmódot, hanem holisztikusabb megközelítést alkalmazzunk, amely új lehetőségeket nyit meg.

Laura Maida, a stratégiai programok területének vezetője arra a gondolatra reagált, hogy a változásoknak valóban az egész szervezetre ki kell terjedniük: ennek kapcsán kifejtette a strukturált megközelítés fontosságát. Ehhez a bank 2018-21-es időszakra vonatkozó üzleti tervét hozta fel példának. „Tervünkbe szervesen beépítettük a fenntarthatóságot és a tevékenységünk környezeti-társadalmi hatását is, ami versenytársainkhoz képest igen figyelemreméltó. Ez annyit jelent, hogy tevékenységünknek a társadalomra gyakorolt kedvező hatásaira vonatkozó elképzelésünket konkrét célkitűzések és teljesítménymutatók formájában fogalmaztuk meg. Figyelemmel kísérjük ezeknek a céloknak a teljesülését, és a legújabb pénzügyi eredmények mellett ezekről is rendszeresen hírt adunk” – fejtette ki Maida, aki szerint így lehetőség nyílik arra, hogy „teljesen új szemléletet mentén végezzék üzleti tevékenységüket, tartsanak kapcsolatot az ügyfelekkel és hozzanak adott esetben igen nehéz stratégiai döntéseket.

"Rájöttünk, hogy a bank különféle területei már rengeteg feladatot elvégeztek, de jól körülírt, központi perspektívát és irányítást akartunk kialakítani"

Laura Maida, a stratégiai programok területének vezetője

Annak érdekében, hogy továbbra is ez az elkötelezettség adja a változások hajtóerejét, a bank tavaly létrehozta az ESG-vezérlőtermet, amelyben a bank valamennyi szakterületének munkatársai képviseltetik magukat a vezetőség operatív támogatása érdekében. A szintén tavaly elindult ISP4ESG program hasonló szerepet tölt be, és a bank számos ESG-kezdeményezését fogja össze. „Rájöttünk, hogy a bank különféle területei már rengeteg feladatot elvégeztek, de jól körülírt, központi perspektívát és irányítást akartunk kialakítani” – mondta Maida.
Mint minden, stratégiai szempontból kiemelt feladat esetében, itt is alapvető, hogy határozott tervekkel rendelkezzünk a soron következő lépésekre vonatkozóan. Ennek megfelelően – hangsúlyozta a stratégiai programok területének vezetője – a következő üzleti terv egyik alappilére az ESG lesz. Ennek révén a fenntartható hitelezéssel és a fenntartható befektetésekkel kapcsolatos tevékenység megerősítése kap majd elsődleges hangsúlyt.
Giovanna Paladino, az elnökség technikai titkárságának vezetője újabb nézőpontból vizsgálta az „impact banking” tevékenységet: „Figyelembe kell vennünk működésünknek a közösségre gyakorolt hatását, és meg kell találnunk a hosszútávú értékteremtés és a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentésének módozatait. A pénzügyi oktatás forradalmian új és a befogadást elősegítő eszköz” – emelte ki, majd hozzátette: fenti cél a szükségletek és a lehetséges hatások hatékony elemzése révén valósítható meg.
Az Intesa Sanpaolo Jótékonysági Alap ilyen elemzést használ az olaszországi és külföldi projektek célmeghatározásához. 2020-ban az alap nemzetközi adományokra szánt költségvetésének felét a leánybankok tevékenysége által érintett 11 térség kapta. Az egyik kedvezményezett a 2019. novemberi albániai földrengés károsultjai számára indított segélyprogram volt. 200 diák és 65 tanár részesült élelmiszeradományban és elsősegélyben. Paladino szerint a program hosszú távú hatása szempontjából különösen figyelemre méltó volt, mivel jelentős pszichológiai segítséget jelentett.

"A pénzügyi oktatás forradalmian új és a befogadást elősegítő eszköz"

Giovanna Paladino, az elnökség technikai titkárságának vezetője

Mint Giovanna Paladino kiemelte, a társadalom számára történő valódi értékteremtés másik nélkülözhetetlen eleme a pénzügyi oktatás, amelynek a bank Megtakarítási Múzeumában igazgatói posztot is betöltő Paladino lelkes támogatója. „A pénzügyi műveltség növelése alapvető fontosságú, az OECD országaiban komoly hiányosságok vannak különösen nők, az idősek és a fiatalok körében” – mutatott rá a technikai titkárság vezetője. Szavai szerint a pénzügyi alapfogalmak ismerete olyan eszköztárat ad a kezünkbe, amely felvértez bennünket a rossz tanácsok, a pénzügyeink miatti szorongás vagy annak veszélye ellen, hogy pénzügyi tudásunkat nagyobbnak véljük a valóságosnál. „Segít megelőzni az eladósodást, a kétségbeesést.” Ráadásul a bankok szempontjából vitán felül előnyt jelent az is, ha ügyfeleik stabilabb anyagi helyzetben vannak” – tette hozzá.
A legnehezebben elérhető réteg azonban csak nagyon kifinomult, óvatos módszerekkel szólítható meg, és kudarcra van ítélve az olyan terv, amely egyenmegoldást próbál ráhúzni mindenkire. A gyerekek esetén az iskolákat és a szórakoztatva tanulás, az „edutainment” módszerét használja a bank. De kifejezetten nők számára összeállított, írásos anyagokat is alkalmaznak, amelyek pénzügyi függetlenségre ösztönöznek: ennek oka, hogy sok nőtől kaptak olyan visszajelzést, hogy nem szeretnének személyes képzést.
„A sikeres pénzügyi oktatás képessé tesz az előre tervezésre. A tartós és fenntartható növekedés nem épülhet félelemre és elővigyázatossági megtakarításokra” – mondta Paladino, hangsúlyozva: a pénzügyi oktatás forradalmian új és a befogadást elősegítő eszköz.
Pozitív hatás kiváltásához céltudatosság szükséges, és – amint arra Marco Rottigni emlékeztette a webinárium hallgatóságát – felelősséggel jár. „Ez kötelesség a hozzánk hasonló vállalatok számára. Az Intesa Sanpaolo nem elégedhet meg azzal, hogy pusztán lépést tartson a fejlődéssel. Élére kell állnia ennek a folyamatnak – fogalmazott az Intesa Sanpaolo leánybankokért felelős divíziójának vezetője.

Ossza meg barátaival

További tartalmak

Biogazdaság: gondolatok a fenntarthatóságról
Stefano Del Punta: a változás bajnoka, a jövő építője
Tervezzünk okos városokat
Segíthetünk?

Hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat!

CIB24 menütérkép
(+36 1) 4 242 242
  • Befektetési tranzakciók és információk: munkanapokon 8:00-18:00
  • Meglévő hitel és lízing ügyintézés: hétfő 8:00-20:00, kedd-péntek 8:00-18:00 
  • Biztosítás kötés és információ: hétfő 8:00-20:00, kedd-péntek 8:00-18:00
  • Kereskedői kártyaelfogadás: 0-24 
  • Számlaügyintézés: 0-24
9. Bankkártya és e-csatorna tiltás, adathalászat
Automata kártyatiltás
9 1
Automata elektronikus csatorna tiltás
9 2
Ügyintéző kapcsolás
9 0
1. Azonosítás
Egyenleglekérdezés és számlainformáció
1 1
Regisztrációs kód igénylés és Digitális szolgáltatás
1 2
Megtakarítás és befektetés
1 3
Bankkártya aktiválás, kártyaügyintézés, mobilfizetés
1 4
Lízing
1 5
Hitelek
1 6
Biztosítás
1 7
2. Azonosítás nélkül
Bankkártya
2 1
Készpénzfelvétel bejelentés
2 2
Megtakarítás és befektetés
2 3
Digitális szolgátatások
2 4
Lízing
2 5
Hitel
2 6
Biztosítás
2 7
4. CIB termékkel nem rendelkező érdeklődők
Személyikölcsön, hitelkártya igénylés
4 1
Fedezetes hitelek
4 2
Új lakossági számla érdeklődés
4 3
Vállalati termékek
4 4