• Nincs találat

Nemzetközi jelenlét

Az elkövetkező hónapokban tovább erősödnek a horvát gazdaságban megindult kedvező folyamatok – állítja Dinko Lucić, a PBZ elnöke

Az elkövetkező hónapokban tovább erősödnek a horvát gazdaságban megindult kedvező folyamatok – állítja Dinko Lucić, a PBZ elnöke. Dinko Lucić, a PBZ igazgatóságának elnöke Horvátország gazdasági fellendüléséről és a digitális banki szolgáltatások jövőjéről beszélt

18/08/2021

A horvát gazdaság az uralkodó tendenciákra rácáfolva a vártnál kisebb mértékű visszaesést mutat. Ez részben a lakosság növekvő átoltottságának, valamint a nemzetközi és helyi szinten elindult, átgondolt monetáris ösztönzőprogramoknak köszönhető.

Más tényezők is hozzájárulnak ehhez, állítja a PBZ igazgatóságának elnöke, Dinko Lucić. „A tavaszi lezárás alatt tapasztalt erőteljes visszaesést követően az év végére erőteljesen fellendült az áruexport, így az egész éves csökkenés reálértéken mindössze 0,8%-os volt” – magyarázza.

Egy másik tényező az indegenforgalomhoz köthető: „A COVID-19 járvány sikeres megfékezése lehetővé tette, hogy az ország júniusban gyors ütemben nyisson újra, így a júliusi és augusztusi turisztikai csúcsszezon aránylag sikeresnek bizonyult” – mondta el Lucić. Az ország idegenforgalma 54%-kal esett vissza, szemben a mediterrán országok átlagosan 75%-os csökkenésével.

Horvátország kedvező kilátásainak másik fontos tényezőjét a monetáris hatóság és a költségvetési szervek által végrehajtott különböző intézkedések képezik, amelyek a válság által sújtott vállalkozások támogatására irányultak. Ide tartoztak a munkahelymegőrző támogatások bizonyos ágazatok számára, a csökkentett munkaidőhöz nyújtott támogatások, különböző hitelek, valamint a hiteltörlesztési kötelezettségek módosítása.

Nemcsak a járványt jelentett kihívást. „Ne feledjük, hogy a járvány mellett Horvátországot két pusztító földrengés is sújtotta, Zágrábban és Sisak-Moslavina megyében” – emlékeztet Lucić. „Becslések szerint a kár Zágrábban és környékén elérte a 11,5 milliárd eurót, Sisak-Moslavina megyében további 5,5 milliárd eurót.”

A beruházások és az árukivitel rekordméretű növekedése felülmúlta a várakozásokat. Lucić így értékelte ezt: „Az elkövetkező hónapokban ezeknek a kedvező tendenciáknak a felerősödésére számítunk, ami 2021-2022-ben 5% körüli, vagy akár afeletti GDP-növekedést eredményezhet – vagyis a gazdaság jövőre elérheti a 2019-es, járvány előtti szintet.”

Az új Delta-variánssal kapcsolatos bizonytalanság dacára Lucić számos üzleti és befektetési lehetőséget lát a külföldi vállalatok számára, különösen az idegenforgalom terén: „Hatalmas érdeklődést tapasztalunk az ágazat iránt, a közelmúltban is jelentős vállalategyesítésekre és felvásárlásokra láthattunk példákat” – mondta el.

Szintén látható érdeklődés az energetika és a mezőgazdaság iránt, a technológiai szektorban pedig a befektetők felfigyeltek az olyan magasan értékelt, ún. unikornis-vállalatokra, mint az Infobip kommunikációs platform és a Rimac autóipari cég.

Horvátország regionális banki központként való kiemelt kezelése komoly elismerése a PBZ-nél kialakított szakértelemnek és elért üzleti teljesítménynek – mondja Lucić –, de még mindig állnak előttünk kihívások. A következő néhány évben az egyik legnagyobb kihívás az euró bevezetése és annak a banki infrastruktúrára, folyamatokra és a szabályozási keretre gyakorolt hatása lesz.

Lucić azonban hozzáteszi: „A banki tevékenység jövője szorosan összefonódik az innovációval és a digitalizációval. Az új technológiák terén piacvezetők vagyunk, vérünkben van a fogyasztóknak és vállalkozásoknak szánt új termékek és szolgáltatások fejlesztése.”

A PBZ innovációs erejét jól példázza, hogy Horvátországban elsőként indított el internetes banki szolgáltatásokat, elsőként vezette be a mobilfizetést, és az országban elsőként alkalmazott chipkártyákat, NFC-technológiát és érintés nélküli fizetést. Ezenkívül a kereskedelmi bankok közül elsőként kínálta a Google Pay és az Apple Pay szolgáltatásait Horvátországban.

„Keményen dolgozunk az üzleti működésünk átalakításán, valamint azon, hogy biztosítsuk digitális szolgáltatásunk elérhetőségét a megfelelő tartalmakkal mind a mobil, mind az online felületeken” – foglalta össze Lucić. „Egyfelől folyamatosan beruházunk a technológiai fejlesztésbe, másfelől pedig nagy erőfeszítéseket teszünk arra, hogy megteremtsük a kellő biztonságot és a bizalmat, és gondoskodjunk arról, hogy ügyfeleink ezt érzékeljék is.” Szerinte elsősorban ez különbözteti meg azokat a pénzintézeteket, amelyek túlélnek és versenyképesek lesznek azoktól, amelyek nem.

Ossza meg barátaival

További tartalmak

Biogazdaság: gondolatok a fenntarthatóságról
Stefano Del Punta: a változás bajnoka, a jövő építője
Tervezzünk okos városokat
Segíthetünk?

Hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat!

CIB24 menütérkép
(+36 1) 4 242 242
  • Befektetési tranzakciók és információk: munkanapokon 8:00-18:00
  • Meglévő hitel és lízing ügyintézés: hétfő 8:00-20:00, kedd-péntek 8:00-18:00 
  • Biztosítás kötés és információ: hétfő 8:00-20:00, kedd-péntek 8:00-18:00
  • Kereskedői kártyaelfogadás: 0-24 
  • Számlaügyintézés: 0-24
9. Bankkártya és e-csatorna tiltás, adathalászat
1. Azonosítás
Egyenleglekérdezés és számlainformáció
1 1
Regisztrációs kód igénylés és Digitális szolgáltatás
1 2
Megtakarítás és befektetés
1 3
Bankkártya aktiválás, kártyaügyintézés, mobilfizetés
1 4
Lízing
1 5
Hitelek
1 6
Biztosítás
1 7
2. Azonosítás nélkül
Bankkártya
2 1
Készpénzfelvétel bejelentés
2 2
Megtakarítás és befektetés
2 3
Digitális szolgátatások
2 4
Lízing
2 5
Hitel
2 6
Biztosítás
2 7
4. CIB termékkel nem rendelkező érdeklődők
Személyikölcsön, hitelkártya igénylés
4 1
Fedezetes hitelek
4 2
Új lakossági számla érdeklődés
4 3
Vállalati termékek
4 4