EnglishAAA

Biztonság és innováció

- Mekkora növekedési potenciál rejtőzik az internetes kereskedelemben, és azon belül is az online bankkártyás fizetésben?
- Hazánkban ma 60 százalék fölötti az internet-penetráció, és megfigyelhető, hogy az internet felhasználók több mint 90%-a vásárlás előtti információgyűjtésre is használja a világhálót. Piaci felmérések szerint a gyakori internetezők 65 százaléka már vásárolt neten. Tavalyhoz képest 25%-kal nőtt a kártyás fizetést biztosító internetes kereskedők száma. Az elmúlt időszakban jelentős fejlődés érzékelhető a piacon és még mindig bőven mutatkozik növekedési potenciál. A megnyíló webáruházak szinte mindegyike, a már meglévők pedig folyamatosan vezetik be az online kártyás fizetés lehetőségét.

- Hogyan zajlik az online bankkártyás fizetés?
- Az online fizetésnél egy virtuális POS terminál helyettesíti az üzletekben használatos fizikai kártyaleolvasó terminált. A virtuális POS – biztonsági protokoll alkalmazásával – kapcsolatot teremt a vásárló és a kereskedő, illetve a kereskedő és az elfogadó bank között. Ezt a szolgáltatást a CIB Bankkal azóta egyesült Inter-Európa Bank vezette be elsőként a hazai piacon 1999-ben, így egyedülálló tapasztalatokra tett szert. Ezt a tapasztalatot a 2008 január elsejei egyesülés óta kiválóan tudja kamatoztatni az elektronikus szolgáltatásokban élen járó – rangos díjakkal is elismert – CIB Bank.

- Miért jó a kereskedőnek, ha lehetővé teszi az online fizetést, és mit nyer a vásárló?
- A hazai piacon még többségben vannak azok, akik az utánvételes fizetést alkalmazzák, holott ennek megvannak a nyilvánvaló hátrányai. Egyrészt folyamatos kintlévőség-kezelést igényel a szolgáltató részéről, ráadásul számolni kell a nemfizetés kockázatával is. A kártyával történő fizetés ezzel szemben biztonságos megoldást jelent, hiszen a sikeres tranzakció visszaigazolása garanciát jelent a kereskedőnek az ellenérték számláján történő jóváírására, ami kétségtelenül tervezhetőbbé teszi a kereskedő pénzügyeit. Végül, de nem utolsó sorban presztízst is jelent a kereskedőnek, hiszen a szolgáltatást csak banki közreműködéssel lehet nyújtani, ami bizalmat feltételez. Külföldi piacra lépő kereskedőink számára nagy előnyt jelent az is, hogy banki fizetőoldalunkat már kilenc nyelven is elérhetik.
Ami pedig a vásárlói oldalt illeti: az online tranzakció gyors, kényelmes, és ami legalább ilyen fontos, biztonságos is. Nem mellékes továbbá, hogy az online fizetés jól nyomon követhető tranzakció, így ha netán a vásárlónak gondja akad a megrendelt termékkel, a reklamáció is eredményesebben intézhető. Kényelmi és időbeli szempontból sok esetben célszerűbb is kártyás fizetést alkalmazni, például a koncert-, vagy színházjegyek vásárlásánál, hiszen ilyenkor a jegy foglalása is azonnal megtörténik.

- Melyek azok a cikkek, amelyeket legszívesebben szereznek be online fizetéssel a vásárlók?
- Az online kártyás fizetés elterjedésében kulcsszerepet játszottak a fapados légitársaságok, hiszen náluk az olcsó ár feltétele az elektronikus fizetés. Továbbra is az utazási- és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások számlájának online kiegyenlítése a legnépszerűbb, de színház és koncertjegyek, biztosítások, könyv, zene, ajándékok is gyakoriak.

- Mi garantálja a tranzakció biztonságát?
- A kártyával történő fizetés biztonságát kártyakibocsátói és -elfogadói oldalról is vizsgálhatjuk. Az előbbihez kapcsolódó szolgáltatás például a bank által a bankkártya tranzakciókról küldött SMS a kártyabirtokos megadott mobilszámára, amely üzenetben a bank azonnal tájékoztat a vásárlás összegéről és a tranzakciós adatokról. Egyre népszerűbbek a kizárólag internetes fizetésre használható kártyák is, amely bankunknál CIB Internetkártya néven elérhető szolgáltatás. A biztonságos fizetés egyedi eleme a kártyához kapcsolt számla, amelyre csak annyi összeget célszerű átvezetni, amennyi az éppen aktuális vásárlás összege.
Kártyaelfogadói oldalon az adatok különválasztása garantálja a biztonságot: lényege, hogy a fizetés a kereskedő honlapjától elkülönülő, TLS titkosítással ellátott banki fizetőoldalon történik. Így a kereskedő csupán a kártyás tranzakció eredményéről értesül, a vásárló kártyaadatai csak a bank rendszerébe kerülnek.