• Nincs találat

Elkötelezettség a művészet iránt

A nedves rongyból újra mestermű lesz

A Restituzioni program keretében három évtized alatt 1300 kultúrkincs nyerte vissza régi művészi pompáját. Ezek között egy 17. századi oltárképet is találunk, amelyet tolvajok loptak el, majd elhajítottak az erdőben.

Alastair Smart

28/06/2018

1996 szeptemberében a 17. századi festő, Pietro Antonio Ferro Madonna és gyermeke Szent Ferenccel és Eligiusszal című oltárképét tolvajok kivágták keretéből és elvitték a dél-olaszországi Tolve városának ferences kolostorából, ahol addig függött. A vászon mintegy két évvel később került elő egy közeli erdőből, alig felismerhető állapotban; egy kartonpapírcsőben rejtőzött meghajlítva, arról nem is beszélve, hogy átázott és mocskos volt. Szemtanúk beszámolói szerint inkább tűnt felmosórongynak, mint műalkotásnak. Szakértők attól tartottak, hogy a műalkotás menthetetlen. Most, húsz év elteltével a tökéletesen restaurált festmény is megtekinthető a Venaria-palotában (Torinó mellett) rendezett, A szépség törékenysége című kiállításon.

"Tupinambá szertartási köpeny
tizenhatodik század vége - tizenhetedik század eleje; pamutszálból készült hálóra erősített tollak, tupinambá őslakosok keze munkája (Brazília) Milánó, Veneranda Biblioteca Ambrosiana (2605. inv.)
© Veneranda Biblioteca Ambrosiana, Milánó
Ph. Pino Zicarelli, Opificio delle Pietre Dure, Firenze"

A kiállításon több mint 212 műalkotás látható, amelyek mindegyike az Intesa Sanpaolo olasz bank által koordinált „Restituzioni” elnevezésű program keretében nyerte vissza eredeti fényét, miután valamilyen károsodást, torzulást, állagromlást szenvedett el.
 A kiállítás fénypontjai közé tartozik egy egyiptomi szarkofág a 25. dinasztia végéről vagy a 26. dinasztia elejéről (Kr. e. 7. század); Antony Van Dyck egészalakos portréja Caterina Balbi Durazzo genovai nemesasszonyról; és a modern olasz mester, Giorgio Morandi virágvázát ábrázoló csendélete, a Fiori, 1918-ból.
A kiállított darabok készítésének ideje évezredeket ölel fel, az ókortól többé-kevésbé napjainkig, és ami összeköti őket, az az Olaszországhoz való kötődésük: minden egyes műalkotás vagy az országban készült, vagy ma is ott található (templomokban, múzeumokban vagy régészeti lelőhelyeken), vagy – és ez a leggyakoribb eset – mindkettő.

"Az olasz művészetnek hosszú, egyedülálló és rendkívüli története van. De ezeket a kincseket meg kell mentenünk és megőriznünk. A szépség törékeny – és az Intesa Sanpaolo büszke arra, hogy támogatja a kultúrkincsek megőrzésének nemes ügyét.
"

Michele Coppola, az Intesa Sanpaolo művészetért, kultúráért és történelmi örökségért felelős igazgatója

„A kiállítás címe önmagáért beszél” – állítja Michele Coppola, az Intesa Sanpaolo művészetért, kultúráért és történelmi örökségért felelős igazgatója. „Az olasz művészetnek hosszú, egyedülálló és rendkívüli a története. A félsziget északi részén fekvő Piemonttól a déli Calabriáig megszámlálhatatlan műkincs lelhető fel. De ezeket a kincseket meg kell mentenünk és megőriznünk. A szépség törékeny – és az Intesa Sanpaolo büszke arra, hogy támogatja a kultúrkincsek megőrzésének nemes ügyét.”
Még 2016 elején az Intesa Sanpaolo képviselői egyeztetésbe kezdtek a helyi és állami szervekkel, hogy kiválasszák azokat a műalkotásokat, amelyek a leginkább rászolgáltak, hogy bekerüljenek a Restituzioni programba. Végül 212 művet választottak ki, és a restaurálási munkálatok meg is kezdődtek abban az évben és a következőben, hogy a nagyközönség az összes alkotást megtekinthesse a 2018-as, „A szépség törékenysége” című kiállításon.
Akit érdekel, hogyan néztek ki a kiállított tárgyak a folyamat kezdetén, az megnézheti a műkincsekről restaurálás előtt, közben és utána készült képeken. (Ezek a Restituzioni weboldalán is láthatók, a munkálatokról készült rövidfilmekkel együtt.) A különböző munkálatokkal megbízott restaurátorok a legmodernebb technikák széles körét alkalmazták, az UV-sugárzástól a röntgenen át a termográfiáig.

"Ám a kedvenc eljárásom alighanem az infravörös lézer volt."

Silvia Foschi, az Intesa Sanpaolo örökségvédelmi és kulturális tevékenységekért felelős vezetője

„A szóban forgó alkotás egy csodálatos szertartási köntös volt, amelyet a brazíliai tupinamba törzs készített a 16. század végén vagy a 17. század elején, ötezer skarlátvörös íbisztollból. Végül a milánói Pinacoteca Ambrosiana gyűjteményébe került, de a tollak idővel nagyon elszennyeződtek.

Pietro Antonio Ferro (Ferrandina, Matera 1570-Tricarico, Matera 1652 után), Szűz Mária gyermekkel, Szent Ferenc és Eligius társaságában, 1621, olaj, vászon Tolve (Potenza), San Francesco templom Ph. Luca Centola e Sario Manicone
Miután a munkacsoport egy sor tesztet végzett annak megállapítására, hogy milyen tisztítási módszer lenne kellően kíméletes, az infravörös lézer használata mellett döntött – ami egyszeriben több évszázadnyi port távolított el. Mintegy varázsütésre, a tollak ismét eredeti vörös-narancs színükben ragyogtak. Az 1989-ben elindított Restituzioni program Feliciano Benvenuti, a Banca Cattolica del Veneto akkori elnökének ötlete volt. Az első időszakban tíz műalkotást restauráltak.

Az Intesa Sanpaolo soha nem tartozott azok közé a bankok közé, amelyeket pusztán pénzügyi célok vezetnek. Eltökélt szándéka az is, hogy hozzájáruljon a társadalom kulturális gazdagodásához

Giorgio Morandi
(Bologna 1890–1964)
Virágok
1918
olaj, vászon
Milánó, Pinacoteca di Brera
A Ministero dei Beni e delle Attività Culturali e del Turismo, Archivio fotografico della Pinacoteca di Brera jóvoltából
Ph. Luciano e Giuseppe Malcangi
A Banca Cattolica del Veneto azóta rég beolvadt az Intesa Sanpaolo bankcsoportba, de ez utóbbi – Coppola szavaival élve – „teljes mellszélességgel felvállalta” a Restituzioni programot. Az idei már a program 18. időszaka, és az elmúlt három évtizedben összesen mintegy 1300 műalkotást restauráltak.
Mára némileg bővült a programba felvehető tárgyak köre, az olasz művészek vagy kézművesek által külföldön készített művekre is kiterjed. A szépség törékenysége című kiállításon Canaletto unokaöccsének, Bernardo Bellottónak egy drezdai városképét is megtekinthetjük, amely ma az ihlető város Gemäldegalerie Alte Meister gyűjteményének részét képezi. A kiállítás szeptemberig tart, utána a kiállítási tárgyak visszakerülnek állandó helyükre (ahogy a Restituzioni programban résztvevő összes mű).
„Az Intesa Sanpaolo soha nem tartozott azok közé a bankok közé, amelyeket pusztán pénzügyi célok vezetnek” – mondta Coppola. „Eltökélt szándéka az is, hogy hozzájáruljon a társadalom kulturális gazdagodásához. „Ezért három galériában [a milánói, nápolyi és vicenzai Gallerie d’Italiában] mutatjuk be saját műgyűjteményünk kiemelkedő darabjait. De hosszú távon befektetünk olyan programokba is, mint a Restituzioni, hogy megóvjuk egész Olaszország művészeti örökségét.” Más szóval az Intesa Sanpaolo élen jár a szépség törékenysége elleni küzdelemben.

Címlapfotó:
Anton van Dyck
(Antwerp 1559–London 1641)
Caterina Balbi Durazzo portréja
1624 – olaj, vászon
Genova, Palazzo Reale
A Ministero dei Beni e delle Attività Culturali e del Turismo, Palazzo Reale di Genova jóvoltából
Ph. Nino Silvestri

Ossza meg barátaival

További tartalmak

Biogazdaság: gondolatok a fenntarthatóságról
Stefano Del Punta: a változás bajnoka, a jövő építője
Tervezzünk okos városokat
Segíthetünk?

Hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat!

CIB24 menütérkép
(+36 1) 4 242 242
9. Bankkártya tiltás
1. Azonosítás
Egyenleglekérdezés és számlainformáció
1 1
Regisztrációs kód igénylés és Digitális szolgáltatás
1 2
Megtakarítás és befektetés
1 3
Bankkártya aktiválás, kártyaügyintézés, mobilfizetés
1 4
Lízing
1 5
Hitelek
1 6
Biztosítás
1 7
2. Azonosítás nélkül
Bankkártya
2 1
Készpénzfelvétel bejelentés
2 2
Megtakarítás és befektetés
2 3
Digitális szolgátatások
2 4
Lízing
2 5
Hitel
2 6
Biztosítás
2 7
4. CIB termékkel nem rendelkező érdeklődők
Személyikölcsön, hitelkártya igénylés
4 1
Fedezetes hitelek
4 2
Új lakossági számla érdeklődés
4 3
Vállalati termékek
4 4
7. Moratórium

A CIB honlap sütiket használ, ezek segítségével tudjuk biztosítani a legjobb böngészési élményt. Az összes süti elfogadására kattintva, Ön beleegyezik, hogy a sütiket eltároljuk az eszközén. A sütik segítségével megkönnyítjük az oldalon a navigációt, és azokat az oldalhasználat elemzésére és marketing célokra használjuk fel. (Süti szabályzat)