• Nincs találat

Elkötelezettség a művészet iránt

Raffaello zsenialitásának ünneplése

A „Raffaello után – 1520-2020” című kiállítás Poussin, Ingres alkotásait és sok más, az urbinói mester által inspirált művet mutat be a szentpétervári Ermitázs Múzeumban, az Intesa Sanpaolo és a Banca Intesa szponzorálásával.

Alastair Smart

16/03/2021

Amikor Raffaello Sanzio festőművész 1520 nagypéntekén, 37 éves korában elhunyt, X. Leó pápa vigasztalhatatlan volt. Alig több mint egy évtized alatt az alkotó – akit ma Raffaellóként ismerünk – lenyűgöző freskók sorával adott új arculatot a vatikáni palotának. Ráadásul ezek csupán egy töredékét képezték munkásságának.
Röviddel halála után Rómát földrengés rázta meg. Úgy tartották, hogy a Menny emlékezett meg így, a Krisztus halálakor küldött jelek egyikével Raffaellóról. Az urbinói zseni rövid élete alatt hatalmas hírnévre tett szert. A szentpétervári Állami Ermitázs Múzeum „Raffaello után – 1520-2020” című kiállítása a művésznek a halála óta eltelt fél évezredben kifejtett, jelentős hatását mutatja be.
„Tökéletesen kiegyensúlyozott műveket alkotott, amelyek az egész reneszánsz csúcsát és összegzését jelentik. Rendkívüli arányérzékével Raffaello az eszmény megtestesítőjévé vált.” – mondta a kiállítás kurátora. Dr. Vaszilij Mihajlovics Uszpenszkij szerint Raffaelo alighanem a 17. századi klasszikus stílusú művészekre volt a legnagyobb hatással – olyanokra, mint Annibale Carracci, Guido Reni, Domenichino és Poussin –, de nyugodtan kijelenthetjük, hogy a 16. századtól a 19. század elejéig szinte egyetlen jelentős európai művész sem kerülte el a hatását. Mindenki őt tekintette viszonyítási pontnak.
Az Intesa Sanpaolo és a csoport oroszországi leányvállalata, a Banca Intesa által támogatott kiállításon 300 alkotás tekinthető meg. A kiállítás a reneszánsz mester festményeinek és vázlatainak kisebb válogatásával kezdődik – Uszpenszkij szavaival, ezek „megadják az alaphangot” ahhoz, ami utánuk következik.

"Tökéletesen kiegyensúlyozott műveket alkotott, amelyek az egész reneszánsz csúcsát és összegzését jelentik. Rendkívüli arányérzékével Raffaello az eszmény megtestesítőjévé vált."

Dr. Vaszilij Mihajlovics Uszpenszkij a kiállítás kurátora

A kiállított művek közül különösen figyelemre méltó Poussin és Pompeo Batoni Szent Családja, valamint Ingres és a manierista Jacopo da Pontormo Madonna-képei. Említésre érdemes még Friedrich Overbeck A vallás diadala a művészetben (1829-40) című nagyszerű olajfestménye is, amelyet Raffaello Disputa című vatikáni freskója ihletett, és amelyet gyakran hoznak fel Raffaellónak a német romantikára gyakorolt hatása bizonyítékaként.
Az alkotások túlnyomó többsége az Ermitázs saját gyűjteményéből származik, de nemzetközi intézmények is kölcsönöztek műveket, így például a londoni British Museum, a moszkvai Állami Tretyakov Galéria és a bécsi Albertina Múzeum.
„A látogatók számára a legnagyobb felfedezés valószínűleg a római [mára már lebontott] Villa Stati-Mattei nyolc nagyszerű freskója lesz” – állítja Uszpenszkij. „Ezeket Raffaello fő tanítványa, Giulio Romano készítette Raffaello műhelyének más művészeivel együtt, 1520 körül. A főszereplőjük Vénusz és Ámor, a fő téma pedig a szerelem. A 19. századi durva átfestés után az Ermitázs restaurátorainak nemrégiben sikerült megtisztítaniuk a freskókat, így eredeti pompájukban mutathatjuk be őket.”

Picasso rajongott Raffaellóért. „Ő maga a mennyország” – mondta róla a spanyol művész. A 20. századi alkotók azonban többnyire elutasították Raffaello művészetét, mivel túlságosan csiszoltnak és tökéletesnek tartották.

A kiállítás egyik érdekessége az orosz Jegor Osztrov tavalyi alkotása: Raffaello A Sixtusi Madonna című remekművének raszteres (bittérképes) grafikával készített átdolgozása. Mindez jól mutatja, hogy a reneszánsz mester még a 21. században is megihleti a művészeket.
A „Raffaello után – 1520-2020” című kiállítás az Állami Ermitázs Múzeum és az Intesa Sanpaolo, Olaszország legnagyobb bankja között 2018-ban aláírt hároméves kulturális együttműködési megállapodása részeként jött létre, amelyben a bank Milánóban, Nápolyban és Vicenzában működő múzeumtriásza, a Gallerie d'Italia is közreműködött. Raffaello műveinek bemutatása a Piero della Francescának szentelt, ugyanezen a helyszínen 2018-ban nyílt kiállítást követi, amely szintén az Intesa Sanpaolo szponzorálásával valósult meg.
Az Ermitázs már számos művet kölcsönzött a Gallerie d'Italia kiállításaihoz, köztük a 2019-ben Milánóban megnyílt, Antonio Canova és Bertel Thorvaldsen 19. századi szobrászokat bemutató tárlathoz.
Mint Uszpenszkij hangsúlyozta, az Intesa Sanpaolo támogatása rendkívül fontos számukra. „Ez most, a gazdasági bizonytalanság, a politikai feszültségek és a világjárvány okozta nehézségek idején még nagyobb jelentőséget kap. Segít a kulturális világnak abban, hogy országhatárokra tekintet nélkül megőrizze egységét” – fogalmazott a kiállítás kurátora, hangsúlyozva: az Ermitázs olasz művészetet bemutató kiállításai, valamint más oroszországi kulturális kezdeményezések támogatásával az Intesa Sanpaolo egy nagylelkű és nyitott, gazdag örökséggel rendelkező ország képét alakítja ki Olaszországról.

"Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy támogathatjuk ezt a kiállítást, amely megerősíti a Gallerie d'Italia és a tekintélyes orosz múzeum közötti kapcsolatot"

Michele Coppola, az Intesa Sanpaolo művészetért, kultúráért és történelmi örökségért felelős igazgatója

aki – megerősítve Uszpenszkij szavait – kifejtette, Raffaello festményei és rajzai az olasz művészet legmagasabb szintű megnyilvánulásai közé tartoznak. „Az egész világon éreztette hatását, és ez tökéletesen illeszkedik az Intesa Sanpaolo erőteljes nemzetközi irányultságához” – tette hozzá. 
 Michele Coppola arról is beszélt, hogy nagy büszkeség az Intesa Sanpaolo számára támogatni Raffaelo kiállítását,  amely megerősíti a Gallerie d'Italia és a tekintélyes orosz múzeum közötti kapcsolatot. A festőmesterek ismertségének előmozdítása az egyik fő célkitűzése a Progetto Cultura, az Intesa Sanpaolo hároméves tervének, amely a kulturális gazdagság mint a gazdasági növekedést kísérő társadalmi szintű növekedés egyik hajtóerejének előmozdítására irányul.
Az Állami Ermitázs a legmegfelelőbb helyszín egy Raffaello-kiállításhoz, már csak azért is, mert a múzeum tekintélyes gyűjteménnyel rendelkezik Raffaello műveiből. Alapítója, Nagy Katalin cárnő annyira lelkes csodálója volt az olasz zseninek, hogy művészeket bízott meg azzal, hogy aprólékos pontossággal újraalkossák az épületben a Vatikáni Palota Raffaello freskóival díszített Loggia folyosóját. Az Állami Ermitázs látogatói ma is végigsétálhatnak rajta.
Raffaello tehát az elmúlt félezer év számtalan művésze mellett egy orosz császárnőt is a rajongói között tudhatott.
Ide kattintva megtekintheti a kiállításról szóló videó

Ossza meg barátaival

További tartalmak

Biogazdaság: gondolatok a fenntarthatóságról
Stefano Del Punta: a változás bajnoka, a jövő építője
Tervezzünk okos városokat
Segíthetünk?

Hívja CIB24 telefonos ügyfélszolgálatunkat!

CIB24 menütérkép
(+36 1) 4 242 242
9. Bankkártya tiltás
1. Azonosítás
Egyenleglekérdezés és számlainformáció
1 1
Regisztrációs kód igénylés és Digitális szolgáltatás
1 2
Megtakarítás és befektetés
1 3
Bankkártya aktiválás, kártyaügyintézés, mobilfizetés
1 4
Lízing
1 5
Hitelek
1 6
Biztosítás
1 7
2. Azonosítás nélkül
Bankkártya
2 1
Készpénzfelvétel bejelentés
2 2
Megtakarítás és befektetés
2 3
Digitális szolgátatások
2 4
Lízing
2 5
Hitel
2 6
Biztosítás
2 7
4. CIB termékkel nem rendelkező érdeklődők
Személyikölcsön, hitelkártya igénylés
4 1
Fedezetes hitelek
4 2
Új lakossági számla érdeklődés
4 3
Vállalati termékek
4 4
7. Moratórium

A CIB honlap sütiket használ, ezek segítségével tudjuk biztosítani a legjobb böngészési élményt. Az összes süti elfogadására kattintva, Ön beleegyezik, hogy a sütiket eltároljuk az eszközén. A sütik segítségével megkönnyítjük az oldalon a navigációt, és azokat az oldalhasználat elemzésére és marketing célokra használjuk fel. (Süti szabályzat)